Overig onderzoek

De overige onderzoeken die NOM uitvoert zijn:

NOM Mediamerken 2017
In NOM Mediamerken is het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. Data uit de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps zijn samengebracht in een omvangrijk fusiebestand. De fusie van de twee bereiksbestanden is uitgevoerd door GfK.

De NOM Print Monitor (NPM) is al jaren de standaard voor het bereik en het profiel van gedrukte nieuwsmedia en magazines. Deze gegevens worden primair gebruikt in de advertentiemarkt voor de planning van communicatiecampagnes en voor de marketing- en verkoopdoeleinden van de publishers. VINEX (de Verenigde Internet Exploitanten) publiceert sinds eind 2016 met NOBO (Nederlands Online BereiksOnderzoek) het bereik en de profielen van websites en apps van publishers.

GfK heeft, in opdracht van NOM in samenwerking met VINEX, de bereiksgegevens van de twee onderzoeken voor het eerst geïntegreerd in één bestand. Daarin zijn naast het bereik van de 154 printmerken en 88 digitale merken ook de gecombineerde print- en digitale merken opgenomen. Het gaat om 45 merken die hun content zowel op papier als op digitale platformen verspreiden. De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alleen de papieren uitgave lezen, hoeveel alleen de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren.

Een gemiddeld nieuwsmerk dat zowel via print als online verschijnt, heeft online een hoger bereik dan via papier. Bij de magazines is dat andersom, ze worden nog steeds meer op papier gelezen. Verder is te zien dat bij de nieuwsmedia een groter deel van de lezers zowel op papier als digitaal leest. Naast de rapportage op merkniveau kunnen ook verschillende merken worden samengevoegd tot bijvoorbeeld een portfolio van een publisher of netwerk. Daarbij is het niet per se noodzakelijk dat een merk zowel een papieren als een online editie kent. Ook digital only merken van publishers in NOM en NOBO kunnen gecombineerd worden met printmerken.

Met NOM Mediamerken 2017 is de mediawereld een strategische planningstool rijker. De database geeft inzichten in de opbouw en samenstelling van het bereik van een mediamerk naar zowel print als digitaal en de analysemogelijkheden zijn haast eindeloos. In 2018 wordt de fusie tussen NPM en NOBO data vier keer geactualiseerd.

Opportunity To See Advertising (OTSA)
Q&A Opportunity to See Advertising

NOM HAH-kranten Monitor

Download rapport 2016
Download rapport 2015

NOM Folder Monitor
Download rapport 

NOM Kids Monitor

NOM Kids Monitor

De resultaten van de tweede NOM Kids Monitor zijn beschikbaar. Dit multi-cliënt onderzoek is uitgevoerd door GfK in het voorjaar van 2017 onder 1095 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar.

Het onderzoek heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht: van het gebruik van digitale apparaten, gamen, internetten, televisie kijken, lezen van tijdschriften en boeken, bioscoopbezoek tot het gebruik van Social Media.

De belangrijkste conclusie is dat het kinderen heel actief zijn met media. Bijna alle kinderen (97%) kijken wel eens televisie. De meeste kinderen gaan wel eens naar de bioscoop (86%) of lezen voor hun plezier een boek (85%). Tweederde van de kinderen luistert wel eens naar de radio (65%) of leest een tijdschrift (63%). Vlogs worden door 59% van de kinderen gekeken, vooral door kinderen van 10-12 jaar (78%). Een vijfde (21%) van de kinderen leest wel eens een krant.

Kinderen gebruiken veel verschillende devices voor uiteenlopende activiteiten. De televisie wordt het meest gebruikt, gevolgd door tablet en pc/laptop. Ook gebruikt driekwart al een smartphone/mobiele telefoon. Ze gebruiken de apparaten vooral om films/filmpjes te kijken en te gamen. De pc/laptop wordt het meest gebruikt voor school. Mobiele devices worden het meest gebruikt voor filmpjes (kijken en maken) en om te gamen.

Social media worden meer door meisjes dan door jongens gebruikt en het gebruik onder 6-9 jarigen is nog beperkt. Whatsapp wordt het meest gebruikt, gevolgd door Snapchat en Instagram. Er wordt veel Youtube gekeken, het meest voor grappige filmpjes.
Kinderen spelen ook nog altijd graag buiten, doen gezelschapsspelletjes en sporten vaak.

De resultaten zijn – in de vorm van een presentatie en tabellen rapporten - beschikbaar voor de afnemers van het onderzoek.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dr. Irena Petric, directeur NOM.
Telefoonnummer: 020 – 820 44 34.
E-mail: i.petric@nommedia.nl

Media Standaard Survey (MSS)
De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de organisaties voor het Nederlandse Print-, Televisie- en Radiobereiksonderzoek: NOM, SKO en NLO. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat iedereen dezelfde uitgangspunten hanteert.

In de rapportage komen mediumspecifieke resultaten aan de orde, zoals mediumgebruik op diverse locaties en platforms. Daarnaast worden crossmediale resultaten gepresenteerd in de vorm van media -imperatives per mediumtype naar doelgroepen.

Media Standaard Survey 2016
Media Standaard Survey 2015
Media Standaard Survey 2014

Media Standaard Survey 2013
Media Standaard Survey 2012
Media Standaard Survey 2011

Media:tijd
www.mediatijd.nl