NOM bereiksonderzoeken 2021

Het NOM bereiksonderzoek is hét onderzoek naar bereik van printmedia in Nederland. Jaarlijks worden ongeveer 17.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het lezen van alle Nederlandse nieuwsmedia (landelijk en regionaal), ongeveer 100 magazines en zo’n 210 HAH-kranten. Deze steekproef staat voor 14,8 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder (bron: MOA GS / CBS). Daarnaast wordt in het NOM printbereiksonderzoek het gebruik van andere media vastgelegd, zoals tv-kijken, radio luisteren, internet- en computergebruik.

De currency voor printmediaplanning is het bereik per gemiddeld nummer (ook genoemd “gemiddeld bereik”), dat wordt berekend op basis van het meten van nummerbereik van alle verschenen nummers van een titel. Het onderzoek wordt sinds 2021 uitgevoerd door Ipsos.

De resultaten uit het printbereiksonderzoek voor landelijke en regionale media worden vier keer per jaar gepubliceerd  in de NMO Print & Merken Monitor waarin tevens digitale bereiksgegevens zijn opgenomen.

De bereiksresultaten voor HAH-kranten worden één keer per jaar gepubliceerd in een bestand met twee jaar data (34.000 respondenten).

Klik hier voor een uitgebreide toelichting.


© 2022 NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia)