Over NOM

Sinds 2001 is de stichting NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia) verantwoordelijk voor het leveren van bereikscijfers voor nieuwsmedia, magazines en HAH-kranten in Nederland. Media-exploitanten, adverteerders en media-adviesbureaus bepalen gezamenlijk het beleid van NOM. Tegenwoordig is de doelstelling verbreed naar het in kaart brengen van het totaal lezen (het bereik) van mediamerken van nieuwsmedia en magazines, ongeacht het platform waarop content wordt verspreid. Hoeveel mensen lezen een bepaald dagblad of magazine op papier, in een digitale vorm of beide? Deze gegevens worden primair gebruikt voor mediaplanning van communicatie campagnes.

Vanaf 2015 is NOM tevens verantwoordelijk voor het registreren en certificeren van print oplagecijfers (tellingen van verspreiding) en digitale censusdata (tellingen van digitale verspreiding en gebruik) voor nieuwsmedia, magazines en vaktijdschriften. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om bereiksgegevens nog robuuster te maken.

© 2024 NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia)