Print oplage

NOM verzamelt, controleert en certificeert print oplage van nieuwsmedia, magazines en vaktijdschriften. De informatie over verspreiding (print oplage) is een activiteit die in 2015 is overgenomen van HOI instituut voor media auditing. In opdracht van NOM worden de oplagecijfers door een externe RA/AA accountant gecontroleerd en gecertificeerd. NOM bepaald per uitgever achteraf welk jaar het object van controle wordt voor de externe certificering. De aangesloten titels mogen een HOI keurmerk hanteren in hun colofon en de tariefkaart. NOM is aangesloten bij IFABC, de internationale federatie van media audit bureaus.

In de oplageregistratie zijn ruim 200 titels aangesloten; zij vertegenwoordigen circa 90% van alle mediabestedingen in printmedia.

De NOM oplagepublicaties zijn gebaseerd op een voortschrijdende jaargemiddelde van publisher statements. Uitgevers rapporteren gemiddelde kwartaalcijfers en NOM controleert deze cijfers en berekent een voortschrijdend gewogen jaargemiddelde. De gegevens voor publicatiedoeleinden worden vervolgens gepubliceerd

 

 

 

© 2024 NOM (Nationaal Onderzoek Multimedia)